Els
mestres sotasignants del CEIP Eleonor Bosch de Santa Margalida davant
l'aplicació del decret TIL volem manifestar el següent:
Pensam que
qualsevol nova implantació normativa en l'àmbit
educatiu ha de ser conseqüència d'una reflexió,
planificació i consens de tots els estaments implicats, en
aquest cas no ha estat així , sinó més bé
fruit de la improvització.
Creim que
l'ensenyança de l'anglès és una de les
assignatures pendents del nostre sistema educatiu. Ara bé, la
implantació de l'ensenyament d'aquest idioma no és pot
fer de qualsevol manera. En primer lloc, aquesta llengua s'hauria de
fer més present en els mitjans de comunicació públics
i introduir-la de manera progressiva començant en les edats
més primerenques, i facilitant els medis humans i materials
perquè es pogués dur a terme de manera efectiva
(facilitant el reciclatge i formació permanent del professorat
habilitat per millorar el seu nivell de competència
lingüística i, a la vegada, fixar metodologies i recursos
que fessin possible una vertadera ensenyança en aquest
idioma).
Quan al
castellà, ningú s'oposa a l'aprenentatge d'aquesta
llengua. De fet les darreres proves de diagnòstic confirmen
que els resultats són semblants entre les dues llengües
oficials de la nostra comunitat. A més, el castellà
gaudeix d'una presència massiva als mitjans de comunicació
i al carrer, la qual cosa facilita que tots els alumnes quan arriben
a l'escola tenguin uns coneixements d'aquest idioma. L'escola el que
ha de fer, i ho ha estat fent fins ara, és aprofundir en el
coneixement d'aquesta llengua i millorar la competència oral i
escrita.
Pel que fa
al català, creim que és la llengua que està en
desaventatge respecte a les altres dues. L'escola fins ara havia
estat la garantia de pervivència d'aquesta llengua perquè
no quedàs reduïda a l'àmbit domèstic. A més
s'havia aconseguit que fos la llengua vehicular i de cohesió
social dels infants nouvinguts. Amb aquest decret creim que això
es romp, ja que totes les llengües han de rebre el mateix
tractament.
Per altra
banda, és ver que hi ha un problema greu de fracàs
escolar i tots hem d'assumir el nostre grau de responsabilitat. Ara
bé el problema lingüístic no és la causa
d'aquest fracàs, hi ha molts d'altres factors a tenir en
compte i és necessari una reflexió conjunta dels
vertaders experts en materia educativa per aconseguir afrontar el
problema de manera seriosa. No pot ser que tot canvi sigui
conseqüència del govern de torn, cal un gran pacte per
l'educació i deixar-nos de partidismis ideològics,
siguin del caire que siguin, ja que això ens està
abocant a un fracàs irreversible.
Malgrat ens
hagim acollit a l'article 20 del decret per creure que aquest era el
que s'ajustava més a la nostra realitat sociolingüística,
volem mostrar el nostre desacord amb aquest decret.
Acatarem la
llei perquè, com a professionals de l'educació sabem
que els nostres alumnes s'hi juguen el seu futur, però no la
compartim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada